reklamAKCJA

Studium przypadku: reklamAKCJA

Autor: Anna Karłowska
Adres mapy: reklamakcja.eco21.pl

Grupa aktywistów miejskich związana z Fundacją Napraw Sobie Miasto w roku 2014 rozpoczęła audyt oraz dyskusję na temat zanieczyszczenia wizualnego miasta i jego estetyki. Projekt ReklamAkcja powstał w partnerstwie kilku instytucji i miał na celu zwrócenie uwagi na zanieczyszczenie centrum miasta chaotycznym rozmieszczeniem reklam na fasadach budynków. Projekt został rozpoczęty dyskusją publiczną na wyżej wymieniony temat, która cieszyła się dużą frekwencją. Jednak aktywiści oprócz bez dodowowego opowiadania sobie jak to w Katowicach jest brzydko postanowili przygotować badania, do których zostaną włączeni mieszkańcy.

Pierwszy warsztat miał na celu zapoznanie się z materiałem zebranym przez osoby związane z Fundacją oraz posłużył do przybliżeniu uczestnikom narzędzia mapowania społecznościowego. Okazało się, że zebarne wcześniej dane są zbyt szczegółowe, a przygotowana tabela nie nadaje się do szybkiego wprowadzenia na mapę. Warsztaty miały na celu przygotowanie mapy dla projektu reklamowego.
Mapowanie ilości reklam w przestrzeni miejskiej wspierały merytorycznie dyskusję na temat estetyki miasta. Proste mapy ilościowe wskazują obszary w centrum miasta, które są najbardziej obłożone reklamami.

Uczestnicy utworzyli na google.maps mapę reklamową dla Katowic. Zaplanowali happening oraz jego promocję.

Mapa miała zostać podstawą do przeprowadzenia warsztatów z przedsiębiorcami, którzy byli głównymi odbiorcami projektu oraz wskazania im problemu z widocznością informacji wizualnej ich interesów. Drugi warsztat połączony z happeningiem wspomógł społecznościowe zbieranie danych. Praktycznie cały obszar śródmieścia został pokryty punktami, których kolor symbolizował ilość nośników.

Na październik aktywiści zaplanowali pracę z lokalnymi przedsiębiorcami, ponieważ okazało się, że chaos reklamowy powiązany jest z działalnością handlowo-usługową małych przedsiębiorstw. W rezultacie zamiast wcześniej zaplanowanego konkursu na najbardziej estetyczny nośnik reklamowy zaproponowano warszataty, które mają na celu zdiagnozowanie źródła problemu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *