mapy - ligota

PRZEJDŹ DO MAP

Zapraszamy do portalu z mapami społecznościowymi projektu eco21.pl! (więcej…)

Bezpieczne Gliwice

Studium przypadku: Bezpieczne Gliwice – dzielnica Politechnika

Autor: Paweł Grudnik
Adres mapy: gliwice.eco21.pl

Opis dzielnicy
Dzielnica Politechnika, jest silnie zróżnicowana, składa się z dwóch części zamożniejszej na którą m.in. składają się budynki Politechniki Śląskiej wraz z placem Krakowskim oraz park Chrobrego. Druga część, część północna tzw. robotnicza – bardziej zdegradowana i biedniejsza. Projekt objął swym zasięgiem północną część dzielnicy powszechnie uważaną za tą gorszą i jedną z bardziej niebezpiecznych w mieście, powszechnie nazywaną „trójkątem bermudzkim”. Mapowanie objęło następujący obszar: Baildona, Błogosławionego Czesława, Chałupnicza, Franciszkańska, Gdańska, Hutnicza, Jagiellońska (od numeru 17 nieparzyste i 24 parzyste w górę), Kostki, Królewskiej Tamy, Królowej Jadwigi, Krzywa, Modrzejewskiej, Odlewników, Olszynki, Paulińska, Pola, Przewozowa, Robotnicza, Sportowa, Szara, Szczepanowskiego, Świętej Anny, Świętej Cecylii, Świętej Katarzyny, Zabrska.

Statystyki
Na terenie objętym badaniem policja odnotowała w pierwszym półroczu 2013r.
– 208 interwencji z tego 142 domowe
– odnotowano 119 przestępstw (w 2012 roku – 95 przestępstw)
– sporządzono 7 niebieskich kart (w 2012 roku – 2 niebieskie karty)

Statystyki Straży Miejskiej w I półroczu 2013 roku odnotowują 156 interwencji, natomiast w analogicznym okresie 2012 roku – 1896 interwencji. Najczęściej interwencje dotyczyły usiłowania lub spożywania alkoholu w miejscach publicznych (56 interwencji).
Prawdopodobnie statystyki policyjne i straży miejskiej nie odzwierciedlają autentycznej liczby zdarzeń. Mieszkańcy zwracają uwagę na zbyt małą liczbę patroli policji i strażników. Podczas przeprowadzania mapowania nie udało się napotkać żadnego patrolu Straży Miejskiej.

Problemy
Głównym problemem dzielnicy wskazywanym przez mieszkańców jest picie alkoholu w miejscach publicznych. Problem głównie dotyczy ulic: Kostki, Bł. Czesława, Robotniczej, Zabrskiej.

Jednym z problemów wskazywanym przez mieszkańców są także grupki młodzieży, które hałasują i dewastują. (problem występuje głównie na obszarze ulic Bł. Czesława, Franciszkańska, Hutnicza). Prawdopodobnie jest to spowodowane brakiem miejsc rekreacyjnych dla młodzieży. Na tym obszarze jest brak obiektów sportowych, które są ogólnodostępne. Park Chrobrego, który graniczy z badanym obszarem jest jednak oddalony a po wybudowaniu DTŚ będzie można dostać się do niego tylko poprzez 1 kładkę dla pieszych. Dwa stadiony zlokalizowane w naszej dzielnicy tj. stadion kolejowy jest udostępniany mieszkańcom lecz jest usytuowany dość daleko od centralnego punktu dzielnicy. Drugi stadion GKS „Piast” jest zamknięty dla postronnych osób.

Często jako problem wskazywano opuszczone budynki przy ulicy Jagiellońskiej (dawne zabudowania Huty Gliwice) – miejsce niebezpieczne dla dzieci i młodzieży, która bawi się w tym miejscu. Obiekt przez pewien czas był zabezpieczony teraz może tam wejść każdy

Budowa Drogowej Trasy Średnicowej
Młodzież oraz mieszkańcy stracili duży obszar terenu zielonego na którym spędzali wolny czas oraz grali w piłkę (dawne koryto kanału Kłodnickiego biegnącego wzdłuż ulic W.Pola i Robotniczej) na rzecz budowanej Drogowej Trasy Średnicowej. Obszar DTŚ jest kolejnym obszarem wskazywanym przez mieszkańców jako niebezpieczny.

Droga przecięła dzielnice na pół. Mieszkańcy wskazują brak dostatecznej ilości przejść dla pieszych podczas budowy drogi (zwłaszcza bezpiecznych dla dzieci, które uczęszczają do Szkoły Podstawowej 36). Po wybudowaniu drogi, zdaniem mieszkańców będzie zbyt mała liczba przejść dla pieszych (z wizualizacji wynika, że będzie to możliwe przy ul. Konarskiego oraz ul. Paulińskiej) co może powodować próby przechodzenia w niedozwolonych miejscach przez DTŚ (nie wiadomo czy to będzie możliwe z wizualizacji wynika, że droga będzie szła w wykopie i będzie osłonięta ekranami). Wyniku tego mieszkańcy głównie obawiają się o bezpieczeństwo dzieci w drodze do i z szkoły (będą musiały nadrabiać drogi co może powodować wiele niebezpiecznych sytuacji).

Mieszkańcy zwracali także uwagę na problemy dotyczące komunikacji:
? ul. Paulińska – parkowanie samochodów wzdłuż ulicy (znak „zakaz parkowania i postoju) co utrudnia przejazd ulicą i może powodować kolizję z samochodem nadjeżdżającym z naprzeciwka). Jest to niezrozumiałe ponieważ ulica dysponuje dużą ilością miejsc parkingowych, zlokalizowanych obok drogi.
? Brak świateł oraz problemy z nadmierną szybkością, zła organizacja ruchu na skrzyżowaniu Bł. Czesława, Zabrskiej, Hutniczej.
? Brak sygnalizacji świetlnej (światła są tylko na skrzyżowaniu ulic: Zabrska, Konarskiego, Jagiellońska, Franciszkańska) na całym obszarze objętym badaniem (zwłaszcza w okolicach szkoły)

Na dzień dzisiejszy nie można stwierdzić jak komunikacja drogowa będzie wyglądała po wybudowaniu i oddaniu DTŚ. Ponieważ część dróg w dzielnicy zostanie przebudowana. Jedną z propozycji odnośnie bezpieczeństwa w komunikacji jest zorganizowanie spotkania z przedstawicielami wydziału odpowiedzialnego za drogi w celu wyjaśnienia problemów nurtujących mieszkańców oraz zaproponowanie przez nich propozycji odnośnie poprawy bezpieczeństwa na drogach dzielnicy.